Svenska gnällsjukan?


Alltså, jag tror jag får fullständigt bryt snart! Vad är det för jävla gnällsamhälle vi lever i egentligen?! Gnäll hit, och gnäll dit, är det inte det ena så är det tamejfan det andra! Det kan aldrig någonsin vara riktigt bra. Eller får det aldrig någonsin vara riktigt bra?

Det finns tre saker som retar gallfeber på mig just nu..

1) Graviditeter. Men fy faaan vad jobbigt det är att vara gravid! Om man ska lyssna på vad alla andra säger... (för personligen hade jag inga jobbiga graviditeter, förutom att jag var dödligt trött till en början, men det kunde jag uppenbarligen leva med). Varför vill man då så gärna bli gravid? Varför planerar man att skaffa barn, som om man skulle gå till posten och hämta ut ett paket? För det här med att skaffa barn ses ju faktiskt som en självklarhet. Det liksom ingår i bilen av det perfekta idealet. Men att vara gravid, det måste ju vara det jobbigaste som finns... Alldeles för många ser det som en sjukdom, inte som det tillstånd det faktiskt är. Man blir så jävla trött av att vara gravid. Man blir fet. Man orkar ingenting längre. Man kan inte röra sig. Ojojoj... Man tror att man är den enda i hela världen som någonsin gått igenom detta "helvete". Sen får man inte glömma att det är ett öde värre än döden att bli tvungen att avstå alkohol och tobak, OH NO, vilken uppoffring!! But still, man har valt att försöka bli gravid, man har (oftast?) planerat, man har viljan, man har t.o.m energin att lägga pengar och tid på att ta reda på vad det är för kön, om det är nåt "fel" (men hur i helvete kan det vara fel på ett barn som man borde älska gränslöst, oavsett om det innebär 17tår och 29 armar?), osv. Men sen då? Man har inte rätt att gnälla på sånt som andra får kämpa in i döden för. Man kanske bara borde hålla käften emellanåt.

2) Och sen, när man väl äntligen har tagit sig igenom den där nära-döden-upplevelsen till graviditet så är det dags för sömnlösa nätter, och till sist - äntligen - den där berömda trotsåldern. 1årstrots, 2årstrots, 3årstrots, 4årstrots, 5årstrots, 6årstrots, 7årstrots, 8årstrots, 9årstrots, 10årstrots, 11årstrots, 12årstrots, tonårstrots.... Det dröjer nog inte så länge innan någon "vuxen" kommer på ordet vuxentrots också... (Well, det var väl jag som löste den ordgåtan då? ;P ) Hur är det ens möjligt? Kan inte föräldrar se annat än sura miner från sina ungar? Är det verkligen så jävla bedrövligt? Varför skaffar man då barn? För att ha nåt att gnälla på? För att det hör till? För att man själv ska framstå som så jävla duktig?

-Titta, jag har minsann fött baaaaarn!
Ojojoj, se så jävla duktig jag är...
Men ungen, den är mest bara till besvär....

Är ett barn verkligen i trotsåldern bara för att han/hon gör något, eller bara har ett humör, som inte passar in i bilden som mamman/pappan har av sitt perfekta barn? Så fort något är jobbigt, eller när man har bråkat och krigat om skitsaker som huruvida ungen ska ha vantar eller inte, så är det trotsålder. Sover inte ungen på nätterna så heter det trotsålder, det heter sällan öroninflammation, eller hur... Men why? Det är så jävla nedlåtande att säga så om sitt barn i tid och otid! En 3åring tänker knappast att "HA! Nu ska jag tamejfan jävlas med morsan så hon goes helt jävla banana!" Eller? Hur kul hade det varit att höra "Morsan? Äsch, skit i henne, hon har en sån period just nu bara... Inget att bry sig om... Det är nog bara mensåldern..." Hur jävla nedlåtande är inte det? Precis lika nedlåtande och nochigt som att kalla allt för trotsålder. Jag får allergiska jävla reaktioner när jag hör ordet!!

3) "Det är inte mig det är fel på, det är alla andra..." Allt är fel. Farthindren är fel, jobbet är fel (utom den 25e varje månad), rondellerna är fel, tvn är fel, telefonen är fel, snön är fel, nyheterna är fel, datorn är fel, politiken är fel, tvtablån är fel, rean är fel, vädret är fel, priserna är fel, folk i allmänhet - och folk i synnerhet är fel, semester är fel, jul är fel, nyår är fel, januari ska vi inte ens prata om för det är så jävla fel så den månaden borde inte ens finnas med i almanackan! Fel, fel, fel... Överallt, hela tiden. Hur orkar man?

Jag är glad att det är snö och vinter (det är jävligt mycket lättare att vara glad åt det i år, nu när jag har körkort, eftersom jag inte behöver vara ute mer än nödvändligt ;P ), jag är glad att jag har bil, jobb, ungar, Carl, välfylld garderob... Och jag är jävligt skitglad att det finns så jävla mycket märkligt folk där ute så jag har nåt att blogga om ;) 

1) Trots att vilja gå klädd badring istället för kläder?
2) Idealisk syskonkärlek fångad på bild?
3) Kärlek!! :)
 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Charlie

Helt jäkla fucking awesome inlägg!!

Ett av dina bästa måste jag säga.

2010-12-28 @ 09:15:31
Postat av: Charlotta

Naaaah, Charliehoney, gulledej :)

2010-12-28 @ 11:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0