Viktigt!!


Nu är det onekligen väldigt längesen jag uppdaterade här. Det betyder att det här inlägget är ett av de viktigaste jag har uppdaterat med. Det handlar om Ida. Och det handlar om Pandemrix. Vaccinet som alla skulle ta för att inte drabbas av svininfluensan. Men vad kunde man drabbas av om man tog vaccinet? Och vad skulle hända om man inte tog det? Det lovades att det inte skulle finnas några allvarliga biverkningar eller kroniska sjukdomar. Var det någon som visste att det inte låg tillräckligt mycket forskning bakom vaccinet som -mer eller mindre- gällde valet mellan liv eller död. För visst väljer väl de flesta det förstnämnda? Man litar på myndigheterna. För det ska man ju. Eller? Läkemdelesverket då? Kan man lita på dom? Hur kan man delat ut något till befolkningen som man inte vet tillräckligt mycket om? Hur kan man hafsa ihop ett spel utan att tänka på vad det kan innebära för spelarna?



”Förlamades av vaccinet”

”ÅNGRAR MIG ENORMT” Sedan vaccinationen är Ida Andersson, 27, förlamad i ansiktet. Hon har den kroniska lungsjukdomen sarkoidos och är extremt trött. I två års tid har hon varit sjukskriven på heltid. ”Vaccinet förstörde mitt liv”, säger hon.

”ÅNGRAR MIG ENORMT” Sedan vaccinationen är Ida Andersson, 27, förlamad i ansiktet. Hon har den kroniska lungsjukdomen sarkoidos och är extremt trött. I två års tid har hon varit sjukskriven på heltid. ”Vaccinet förstörde mitt liv”, säger hon.

Ida, 27, ville skydda sig mot svininfluensan – nu kan hon knappt gå: Det är ett helvete

 

Myndigheterna lovade i princip ett vaccin fritt från allvarliga och kroniska biverkningar.

I dag vet vi att det var fel.

Hittills – 2,5 år efter vaccinationskampanjen mot svininfluensan – har 177 personer insjuknat i narkolepsi orsakad av Pandemrix.

Nästan alla är barn och ungdomar.

Samtidigt kämpar 95 medlemmar i gruppen Livet efter sprutan med att få sina sjukdomar och symptom erkända som läkemedelsskador av Pandemrix.

I två dagar berättar Aftonbladet om dem som myndigheterna helst vill glömma. Vaccinets offer.

Ansiktsförlamning. Lungsjukdom. Onormal trötthet. Och ben som inte bär.

Allt förändrades efter att Ida Andersson, 27, tagit vaccinet.

– Att jag ser för jävlig ut i ansiktet har mindre betydelse. Det är inte snyggt, men jag tycker att mina ben och tröttheten är värre, säger hon.

Ida Andersson hade precis fått nytt jobb i klädbutik, efter sex år som servitris, när hon vaccinerade sig i november 2009.

– Tio timmar senare fick jag andningssvårigheter och min mamma körde in mig till akuten.

Lungröntgen visade att alla lymfkörtlar svullnat upp.

Hon hade drabbats av den kroniska lungsjukdomen sarkoidos.

– Jag har förmodligen sjukdomen i hela lymfsystemet. Jag är säker på att det var vaccinet som utlöste den, säger hon.

Cellgifter lindrar lite

Ida Andersson har andningssvårigheter och är förlamande trött. Cortison och cellgifter lindrar bara lite.

– Jag får kämpa för att hålla mig vaken några timmar varje dag och blir fruktansvärt trött av ingenting.

Efter vaccinationen har allt fler märkliga symptom drabbat henne: Ansiktsförlamning. Värk i hela kroppen. Dubbelseende. Dålig balans. Domningar. Svaghet i armar och ben.

– Benen blir som spagetti. Jag har ramlat många gånger. Är det längre sträckor får det bli rullstol.

När hon äter måste hon stötta mungipan med en servett, annars rinner maten ut.

Två hjärnröntgen. Fyra ryggmärgsprover. Ida Andersson säger att läkarna gjort allt.

– Men de kan inte förklara mina neurologiska symptom.

Hennes läkare anmälde lungsjukdomen som biverkning till Läkemedelsverket, men inte ansiktsförlamningen eller de neurologiska symptomen.

I höstas avslöjade dock en stor registerstudie i Stockholm att Pandemrix ökar risken för just halvsidig ansiktsförlamning.

Syftet var att undersöka om Pandemrix ökade risken för svåra neurologiska sjukdomar, som MS och Guillain-Barrés syndrom, eller autoimmuna sjukdomar, som typ 1-diabetes och ledgångsreumatism.

Såg inget samband

– Vi kunde inte se något sådant samband. Däremot fanns en liten ökning av ansiktsförlamning, inflammatorisk tarmsjukdom och parestesier, säger Ingemar Persson, professor på Läkemedelsverket.

Studien visade att Pandemrix ökar risken för ansiktsförlamning med 25–34 procent – men bara i medicinska riskgrupper.

– En tolkning är att man då har andra sjukdomstillstånd som påverkar risken, säger Ingemar Persson.

Studien utfördes av Läkemedelsverket, Karolinska institutet, KI, och Stockholms läns landsting och publicerades i British Medical Journal i oktober 2011.

Och snart påbörjar Läkemedelsverket och KI en ny, större registerstudie omfattande landstingen Skåne, Kalmar, Västra Götaland, Östergötland, Stockholm, Värmland och Norrbotten.

– Vi vill bekräfta vad vi sett i Stockholmsstudien.

”Ångrar sprutan”

Att det skulle finnas ytterligare allvarliga risker med Pandemrix avfärdar dock Ingemar Persson.

– Det finns bara ett enda oroväckande fynd hittills – och det är narkolepsi bland barn och unga. Annars talar det emot att det blir allvarliga riskeffekter av Pandemrix, säger han.

Ida Andersson försöker hålla hoppet uppe, men det är svårt.

– Vissa dagar är jag jätteledsen, jag ser ju ingen ända på det, säger hon.

– Det som skrämmer mig mest är att jag ska bli sämre. Då kommer jag inte att kunna gå alls. Jag ångrar sprutan så enormt i dag. Det är ett helvete rent ut sagt.


DECEMBER 2011 Sedan Pandemrix-sprutan kan Ida Andersson inte gå mer än cirka 500 meter, sedan viker sig benen. ”Benen blir som spagetti. Jag har ramlat många gånger. Är det längre sträckor får det bli rullstol”. DECEMBER 2011 Sedan Pandemrix-sprutan kan Ida Andersson inte gå mer än cirka 500 meter, sedan viker sig benen. ”Benen blir som spagetti. Jag har ramlat många gånger. Är det längre sträckor får det bli rullstol”. Foto: Roger Lundsten SEPTEMBER 2009 ”Jag var en tjej som älskade att jobba och att vara i farten. Allt det har tagits i från mig”, säger hon. SEPTEMBER 2009 ”Jag var en tjej som älskade att jobba och att vara i farten. Allt det har tagits i från mig”, säger hon. Foto: Privat


Länk till artikeln:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article14320806.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0