Rabarbersaft


Jag slog på stort och försökte mig på att göra egen saft på rabarber som Calle hade med sig hem från husvagnen, och det blev bra! :)



Rabarbersaft ca 2 liter

1 kg rabarber
1.5 l vatten
4.5 dl strösocker
st lime, saften
1 vaniljstång

- Skär rabarbern i småbitar och koka i vattnet i cirka 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig. Sila och släng rabarberresterna.

- Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker, vaniljstångsurskrap och limesaft, låt svalna.

- Häll upp saften i tillbringare eller väl rengjorda flaskor.


Jag tog råsocker istället, och ca. 1liter vatten till 800g rabarber.
Tyvärr blev det svart grummel i min saft efter vaniljstången, men det är inget som stör varken smak eller utseende ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0