Bildad

Mamma sa ett ord som jag inte riktigt förstod. Men med tanke på sammanhanget så antog jag att det betyder elak / jävlig / inte-tycka-om-person. Hur som helst. Jag frågade Calle vad just det ordet egentligen betyder. Nitisk, alltså. Nu vet jag. Men jag kommer inte ihåg. Fast det var ju egentligen elak / jävlig / inte-tycka-om-person. I just detta sammanhanget alltså.
Joel lärde mig ett ord för ett tag sen. Men nu kommer jag inte ihåg vilket ord det var, och givetvis minns jag inte heller vad det betyder. Jag är inte särskilt allmänbildad. Jag är snarare modebildad, hårbildad, barnbildad, skvallerbildad, shoppingbildad, inredningsbildad. Allt utom allmänbildad.
Calle lär mig viktiga saker, sånt som man bööör veta när man börjar närma sig halv-vägs-till.femtio-strecket. Jag lär Calle viktigheter som gäller kläder, skor, hår och varför man behöver sjuhundratrettioelva olika produkter som har samma egenskap. Och så lär jag honom svenskt (musik). Det ni! Jag är nog ganska allmänbildad trots allt, på mitt eget sätt :-D

Kommentarer
Postat av: Annsingen

Jag ska kolla mmen tror det ska finnas någonstans i datorn:))Har inte hunnit testa det än ..det var dumt...Det msåte jag göra någon dag:))

2008-01-11 @ 13:34:38
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Annsingen

Här är det:)
HET KYCKLINGGRYTA MED INGEFÄRA
3-4pers.

1 röd paprika, i bitar
1 liten purjolök, finhackad
3-4 kycklingfiléer, i bitar
1 msk färsk ingefära, riven
2-3 vitlöksklyftor, pressad/finhackad
1½ tsk röd currypasta
1 burk kokosmjölk

Fräs kycklingbitarna ca. 4-5 min. Lägg i grönsakerna och fräs tills de fått lite färg. Rör i resten och låt det puttra i 15-20 min, tills kycklingen är klar.
Servera med ris.

Vill man ha lite mer sting i grytan så kan man tillsätta mer currypasta.

2008-01-11 @ 13:46:57
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Annsingen

Så lite så.....bara så dumt jag inte testat det...MÅSTE göra det nu snart:))

2008-01-11 @ 13:49:05
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Anonym

Enkla brödet

Ingredienser 12 st

25 g jäst
2,5 dl ljummet vatten, 37 grader
0,75
tsk salt
125 g Kesella lätt
7-8 dl vetemjöl

Gör så här

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig. Tillsätt salt, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk 30-45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl och platta ut degen med händerna så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en kniv. Låt degen jäsa ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Ta ut brödet och lägg det på galler. Låt brödet svalna under bakduk.

Källa: Stunder i köket

2008-01-14 @ 13:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0