Update 3

Igår hann jag inte mer än innanför dörrarna på salongen innan telefonen ringde, det var från dagis, Vidar hade någon form utav magsjuka. Han tömdes fullständigt gång på gång, men han spydde inte iaf. Idag är han pigg & go & gla'. Inget direkt knas med magen idag. Så imorgon blir det nog dagis igen.
Well, igår hade jag ren tur. Farmor var ledig efter jobbhelgen, jag ringde och frågade om hon kunde hämta Vidar på dagis mycket, mycket tidigare än vad som var bestämt från början. Hon ordnade det och jag kunde ta mina tidigaste kunder, men igår slutade jag ju tidigare då, av förklarliga skäl. Så jag gick till apoteket och shoppade för nu jävlar ska det spritas överallt! Jag har gett mig tusan på att vi ska bli kvitt det här nu, det var inte längesedan vi hade "riktig magsjuka" hela familjen, och därför spritas händer och badrum sjuhundratrettioelva gånger om dagen nu. Sedan tog jag bussen hem, handlade till middagen på Supermarket, gick hem och lämnade grejerna och gick vidare till dagis för att hämta Leylia. Det är förmodligen den bästa stunden på dagen - att hämta barnen på dagis :-)

Väl hemma tog vi det lugnt, farmor kom över med Vidar. När farmor gick började jag med maten. Eftersom jag var hemma lite tidigare än vanligt så tänkte jag slå på stort och göra lasange, men inte vilken lasange som helst utan världens godaste Lotta-lasange!

Så här såg det ut:

Det här är vad som behövs:


500 g köttfärs
1 gul lök
2,5 dl chilisås
4 dl grädde
2 tsk curry
5 msk Mango Chutney
2 pressade vitlöksklyftor
Salt och svartpeppar

Blanda allt utom köttfärs och lök i en bunke och låt stå tills lök och färs är klart.



Hacka löken.
Fräs köttfärs och lök.
Blanda i övriga ingredienser och låt alltihop puttra i några minuter.

Lägg röran i en ungsform, varva med lasangeplattor (eller som jag helst gör - blanda ner lasangetter i köttfärsröran och häll över i en form, mycket lättare både att tillaga och äta ;-) )
Avsluta med att lägg ost över alltihop. Jag använde mig av Krafts singelförpackade Emmental-ostskivor. Bästa lasangeosten!
Lägg folie över och skjutsa in i ugnen på 225 grader.


Efter 25 minuter är det dags att ta av folien och låta lasangen få finfin färg de sista 20 minuterna.

KLART!
Överdjävligt god lasange! :-)


Eftersom jag avskyr (verkligen haaaatar) att hacka lök så undviker jag lök i maten så långt det bara är möjligt, Calle tröttnade och köpte mig en lökhackare som jag slet med hälsan, och det fort! Det är förmodligen bästa uppfinningen ever! Men, som sagt, jag slet ut den... Så igår testade jag att använda mig av stavmixern istället. Den är helt suverän, och varöfr skulle den inte funka att göra sönder lök med?

(diskmedlet på bilden har inget med maten att göra :-D )
Löken blev inte hackad. Den blev mos. Puré. Men det funkade.
Svårstekt. Men det funkade.
But still, lökhackaren är svårslagen till just det här momentet.


Undet tiden som jag lagade maten så hjälpte barnen till att diska...


...och leylia tyckte det var vansinnigt roligt att fota mamma med mobilen...

Bra, va? :-)


Footie: Köttfärsen är egentligen bara en köttfärssås som serveras med pasta och massa sallad, och receptet kommer från världens bästa mamma- min mamma :-)

Kommentarer
Postat av: Marja

Det där köttfärsreceptet har jag fått av din mamma, det är sååå gott!! Tyvärr lite för starkt för en gravidis, men när ungen ploppat ut så... :)

2009-04-21 @ 13:51:20
URL: http://marjasoder.blogg.se/
Postat av: Dryden

Den är lasagnen såg jävligt god ut. Du får fixa till en sån när ni kommer hit i juni. Om jag är hemma då vill säga. :)

2009-04-23 @ 13:39:50
URL: http://www.dryden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0