Leva enkelt - Självklart, eller en hård prövning?



Ibland undara man ju hur en del människor tänker. Idag läste jag en helt absurd artikel i GT.

"Kan du tänka dig att leva enklare i en månad?"

Tjejen i artikeln berättar stolt att hon under en månad struntar i att föna håret, hon struntar i att torktumla kläderna och hänger istället upp dem på tork, samt späder ut diskmedlet med vatten.

För det första så undrar jag, som yrkesskadad frisör, hur det kan vara så jävla omöjligt att låta håret självtorka? Sen undrar jag ju givetvis hur jävla svårt det kan vara att leva utan torktumlare? Och till sist så undrar jag hur i helvete folk gör när de diskar egentligen?! Häller på diskmedel på var sak och kör runt med diskborsten för att sedan spola av med vatten? Jag fattar inte. Jag må klassas som helt sopren i huvudet, men vad är problemet?!

Personligen slängde jag ut torktumlaren för 1,5 år sedan. Det bästa jag gjort! Dels var den skitgammal (men fungerande) och vi ville se hur mycket som skulle skilja på ett år med/utan (gammal) torktumlare. Nu skulle jag aldrig ens drömma om att sätta in en ny.
Men visst, jag kan erkänna att innan dess så torktumlade jag var och varannan grej, jag kunde köra ett fåtal plagg när det var panik. Men nu då? Jag torkktumlar inte ett skit, jag skänkte den. Jag kör inte fler tvättmaskier per dag än jag får plats att hänga upp på torklinorna över badkaret och på torkställningen som jag gömmer undan i tvättstugan och stänger dörren när det blir överfullt, så jag ska slippa se skiten. Hur svårt kan det va?! Jag överlever, med två barn och två vuxna. (Visst, jag och ungarna har så mycket kläder att det underlättar om jag tvättar så sällan som möjligt, typ varannan vecka, för att ens få plats i garderoben)

Och det här med att föna håret varje gång det är nytvättat. Vem gör det?! Jag fönar det om jag måste. Det kanske blir 10ggr per år. Vet inte alla att det sliter som skam på håret att utsätta det för den värme som blir med en fön och ev.borste? Gärna en borste som samlar värmen också....

Sist: Diskmedlet. Jag diskar sällan för hand (kanske inte det ultimata), men när jag gör det så tar man väl (iaf jag) en liten klick diskmedel och skitmycket vatten? Eller vad använder de för skitdiskmedel om det går åt så jävla mycket som hon beskriver? Sen diskar jag upp allt, innan jag sköljer av allt på samma gång. Jag diskar aldrig under rinnande vatten.

Jag duschar inga längre stunder, och jag stänger av vattnet medans jag schamponerar håret/tar i balsam/tvålar in mig. Jag duschar hellre ungarna än att bada dom, för att det går mindre vatten. Jag får iofs mer lugn och ro om de badar istället, eftersom det tar bortåt 30-40min ;P

Shopping, tar de upp också. Man ska undvika kapitalvaror som kläder och smink. Second hand är väl att föredra i så fall? Det är ju, trots allt, jag skitbra på :)
För några år sedan sa jag bara över min skitdöda kropp om att jag skulle handla second hand. No way! Det händer bara inte! Jag såg bara skabbiga skyffen med kläder som luktar unket, kommer direkt från dödsbon, ser ut som skabb och jävligt ute. Men så började jag ärva kläder till ongarna, sen började jag köpa second hand t.ex. via Facebook till ungarna när man inser vad skitmycket kläderna slits på dagis. Skitbra! Sen har jag börjat handla likadant till mig själv också, dels för att det värsta som kan hända är att jag ser ut som alla andra, och sen för att man får upp ögonen för sånt som man kanske inte skulle köpt i vanliga fall, och om man har tur så hittar man riktiga fynd! Tiger, DKNY, Esprit, Levi's, osv...
Sen hjälper det ju att ha en stylist med världens bästa klädsmak som tipsar och mmsar över superreaplagg till mig ;) För att handla på rea, that´s my thing! I'm outstanding! ;D
Smink tänker jag inte ens nämna, för det inhandlar jag bara när jag måste. Hittar man produkter man gillar och trivs med så kör man väl på det, och köper nytt när det är slut? I know I do. Och som läget ser ut just nu, och har gjort de senaste 2 månaderna, så sminkar jag mig inte alls, utan satsar istället på att färga fransar och bryn för att se ut som folk.n Det blir väl kanske anorlunda till hösten och vintern ;)

Sen tycker de iofs att man ska dra ner på kött också, och helst inte äta det alls, och där faller jag. Vi äter kött, på ett eller annat sätt, 5-6 dagar i veckan. Kyckling, kossa, gris.
Skinka till frukost, kött till lunch, kött till middag, skinka till kvällsmat.
Fisk försöker vi köra 1-2 gång i veckan - minst. Inte helt enkelt (och jävligt synd, eftersom jag älskar fisk!!), men ungarna äter skräpfisk som fiskbullar/laxbollar/fiskpinnar minst tre gånger i veckan (ränkas det ens som fisk? Det måste ju finnas nåt som har med fisk att göra i det där iaf? ;P )

Så... Vad är probelmet?
För mig känns det här helt normalt, att dra ner på onödiga grejer, och helt absurt att man ska behöva "offra" (eller sätta av/ägna) en hel månad åt att tänka på självklarheter.

För att läsa artikeln så finns den här: http://gt.expressen.se/1.2525640

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0