I huvudet på en 5åring.

Vissa dagar får man höra nästan allt som rör sig i huvudet på en femåring... Idag, vid frukosten, var det precis så.

-Mamma, jag är pappas dotter... Och Vidar är din son. Och Siri är min lillasyster... Och du är mormors dotter. Och pappa är farmor och farfars son. Och Joel och David är också farmor och farfars son. Men mormor Eva då?
-Mormor Eva är ju mormors mamma, och jag är mormor Evas barnbarn. Du är ju mormor och farmor och farfars barnbarn... Här blev det nog lite rörigt, så hon bytte samtalsämne istället för att spinna vidare på generationerna.

-Mamma? När man dör så får man ligga i jorden, vid kyrkan.
-Ja, för en del är det ju så...
-Fast skuggan åker ju upp till himlen, det är ju bara resten som ligger kvar...
-Ja, så är det ju...
-Men först får man åka bil och ligga i en säng...
-Får man åka bil??
-Men jaaaaa. Man kan ju inte GÅ till kyrkan när man är död heller!
-Nej, det kan man ju inte göra...
-Och sen åker skuggan i sängen upp till himlen...

Efter en stunds funderande så bytte hons amtalasämne igen.

-Mamma, du har ju en Leylia, en Siri och en Vidar...
-Ja, precis!
-Ville du alltid ha tre barn? När du var en liten tjej, önskade du att du skulle få tre barn då?
-Ja, jag ville ju så klart ha en Vidar, en Leylia och en Siri, och det fick jag ju! Vilken tur va!?
-...ja och så ville du väl ha pappa också?
-Ja, jag ville ju så klart ha er pappa också...
-För vi måste ju ha en pappa!
-Ja ni måste ju ha en pappa...
-Vilken tur att vi har vår pappa Calle! Men mamma, vill du inte ha fler bebisar?
-Jag har ju redan tre?
-Jamen, du kan ju ha......87!!
-87?? Ojdå, vem skulle mata alla dom?
-Hmmm... Då måste man ju ha 64 armar...
-Det räcker nog inte med 64 armar till 87 bebisar...
-Nej man måste ju ha 87 armar då! Och 87 tuttar!!
Uttrycket 'kossa' fick precis en helt ny innebörd ;)

-Tänk om du hade 87 Leylior....
-Det hade ju vart mysigt!
-Näääää, det går ju inte!
-Haha! Och tänk att ha 87 surLeylior! Ojojoj, det vore ju tokigt...
-Det gååååår ju inte mamma...

Haha! Roliga unge! :D Men visst är det roligt att lyssna på ungarnas funderingar och tankar... :)

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Haha!! :D Det här var rolig läsning det =) Och jag kan höra hennes röst och ton i huvudet när jag läser.

Kram Madde.

2012-11-03 @ 19:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0