Traditionellt otraditionell?

Jag vill ge mina barn samma julaftnar som jag hade när jag var barn. Jag vill se dom bada i tusentals julklappar (varav två välbehövliga), jag vill se dom springa runt granen, klämma och känna på alla paket, ropa efter mamma, pappa, mormor, farmor eller farfar och fråga vad som finns i just det paketet. Jag vill mysa med dom i soffan framför teven när Kalle Anka går för sjuhundratrettioelfte året i rad.
Svårt att släppa taget? Nej, men jag lever på minnen från mina barndoms jular hos min mormor och morfar.

Jag kan säga att jag egentligen inte är särskilt mycket för traditionsenlig jul med rum som svämmar över av tomtar, ljusstakar, ljusslingor, glitter, kulor... You name it. Jag ser det mest som extra städning, och så roligt är det inte att städa ;-)
Men. Eftersom jag har barn så får jag helt enkelt ta mig i kragen och fixa allt som min mamma fixade när jag var liten med tomtar och hela kittet. Det är ju faktiskt väldigt kul när det väl är klart.
Sen kan jag väl tycka att man väl kan få förändra lite och ha en rosa gran istället för en grön. Men där sätter Calle käppar i hjulet för mig. Traditionellt ska det vara. Rött i en äkta gran :-)
Kan man inte få vara (o)traditionell med nymodigheter (rosa gran, rosa ljusstakar, rosa glitter... En trans-jul helt enkelt.). Åtminstone en jul?

Kommentarer
Postat av: Calle

Det blir inget med det så länge jag lever... ;P

2007-11-30 @ 23:43:43
Postat av: Marja

Calle: Hahaha
Jag förstår verkligen att du är nostalgisk, jag är helt galen och jag har ju inte ens några barn att "tvinga" på min drömjul. Det blir stackars Magnus som får stå ut i stället. :) Fast när det kommer till granar måste jag nog ändå säga att det är grönt som gäller. Även om jag gillar rosa prylar så har jag en gräns. :) Kram!

2007-12-01 @ 13:52:46
URL: http://marjasoder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0